//
Post
Search Marketing, Social Media

What does a SEO specialist do?

As mentioned earlier, Search Engine Optimization specialists provide clients with various types of recommendations to increase traffic to their site from organic rankings. There are two types of recommendations:

  • Internal factors: basically, we recommend having a solid site structure, creating quality contents, and getting them properly placed.
  • External factors: we look into technics to strengthen the site authority on the web. Black hat technics aside (not my cup of tea), specialists have long been relying on quality links from other websites.

This classic description has been facing substantive changes over the last years, months, weeks and even days: think about social media influence, brand reputation management, smartphone growing business, local search…

SEO is no longer a 100% technical approach. With the emergence of social media in particular, it is merging with Public Relations. To me, a good SEO specialist is not a link builder; he/her has become a storyteller, a community manager and more… Rand Fishkin shows how The Responsibilities of SEO Have Been Upgraded:

Also, SEO specialists are not geeks! (if we consider this definition of a geek: “a person who is single-minded or accomplished in scientific or technical pursuits but is felt to be socially inept.”) As SEO is nowadays about social media engagement, press release optimization and so on, let’s highlight the HUMAN aspect of this job!

Advertisements

About Charlotte

Rédactrice

Discussion

4 thoughts on “What does a SEO specialist do?

  1. Donc si j’ai bien suivi ton analyse, tu dirais que le SEO interviendrait plus en amont du SEM, afin d’augmenter/optimiser une visibilité qui sera exploitée par le SEM ?

    Posted by Nico | July 15, 2011, 7:15 pm
    • Voila ! Le SEO s’inscrit dans la duree, alors que le PPC donne des resultats immediats avec des liens commerciaux.

      En fait, SEM = SEO* + PPC**
      *Le SEO permet d’accroitre la visibilite dite organique d’un site (sur les resultats de recherche)
      **Le PPC augmente la visibilite payante d’un site, geree sur les programmes de publicites des moteurs de recherche comme Google AdWords ou Microsoft AdCentre (le classement des annonces depend notamment de leur qualite et du prix que le marketeur est pret a payer pour les faire figurer en premiere page)

      Ces deux activites sont bien distinctes : gerer une campagne publicitaire payante via AdWords n’aura aucun impact sur le classement d’un site dans les resultats de recherche organiques.

      Est-ce que j’ai repondu a ta question ? Merci pour tes commentaires et bises !

      Posted by Charlotte | July 15, 2011, 7:47 pm
      • Ça y répond oui ! C’est assez intéressant comme sujet car je trouve que ça rend obsolète l’idée qu’on a pu avoir d’un “webmaster” avec divers postes spécialisés et pas nécessairement compatibles (i.e. Qui ont chacun besoin d’une compétence spécifique et qui peuvent y gagner a être gérés par des personnes différentes)

        Posted by Nico | July 15, 2011, 8:06 pm
      • Tout a fait d’accord, les metiers du web evoluent aussi vite que le web lui-meme… Par exemple, les competences que l’on exige aujourd’hui d’un expert SEO ne sont plus les memes qu’il y a deux ans, lorsque la majeure partie du temps etait consacree a la recherche de mots cles. Le travail des experts SEO et webmasters est d’ailleurs extremement complementaire !

        Posted by Charlotte | July 15, 2011, 8:26 pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: